کسب و کار دیجیتال چیست؟
کسب و کار دیجیتال چیست؟ این یکی از سوالات متداول در اینترنت است. دیجیتالی شدن به معنای تبدیل هر کسب و کاری به یک کسب و کار دیجیتال با استفاده از فناوری های دیجیتال است. هدف اصلی دیجیتالی شدن، ایجاد درآمد بیشتر و ایجاد فرصت های جدید ارزش افزوده است. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها در مرحله دیجیتالی شدن هستند. کسب و کارهای برتر قبلاً این تکنیک را انجام داده اند و در زمینه اقتصادی، مالی و رضایت مشتری بسیار موفق هستند.
پیگیری آخرین به روز رسانی ها و حقایق در مورد دیجیتالی شدن برای هر کسی که می خواهد کسب و کار خود را راه اندازی کند یا تجارت خود را به دیجیتال تبدیل کند بسیار مهم است. برخی از محبوب ترین فناوری های دیجیتال عبارتند از: هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، محاسبات کوانتومی، محاسبات لبه، بلاک چین، ۵G، اینترنت اشیا (IoT) و غیره.
بیش از ۲ میلیارد وب سایت در جهان وجود دارد. اینترنت چیز بزرگی است، بنابراین اندازه گیری اندازه واقعی آن آسان نیست. با این حال، غول های فناوری اطلاعات، یعنی مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیسبوک به تنهایی، حدود ۱٫۵ میلیون ترابایت داده ذخیره می کنند.
مفهوم کسب و کار دیجیتال
در دنیای کار از خانه امروز، احساس میشود که همه در حال اداره یک کسبوکار دیجیتال هستند. اما واقعیت این است که رهبران تجاری برتر تعاریف متفاوتی از معنای دیجیتال شدن دارند. در نتیجه، اولویت ها در مورد پذیرش و تحول فناوری متفاوت است.
به طور کلی، کسب و کارهای دیجیتال برای فعالیت و رشد به فناوری تکیه می کنند. بسته به صنعت شما، ممکن است به صورت زیر باشد:
- استفاده از برنامههای بهرهوری و سیستمهای مدیریت کار برای خودکارسازی گردش کار
- استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری
- جمع آوری داده ها برای بهبود هوش تجاری
یا برای شرکتهایی که فقط آنلاین هستند، ۱۰۰ درصد کار خود را از طریق پلتفرمهای دیجیتال انجام می دهند
اما فقط دانلود چند برنامه شما را به یک تجارت دیجیتال تبدیل نمی کند. تحول دیجیتال واقعی، روند آهسته دور شدن از فرآیندهای دستی و به سمت یک مدل کسب و کار مشتری محور و متمرکز بر فناوری است.
نمونه هایی از تجارت دیجیتال
یکی از نمونه های کسب و کار دیجیتال Amazon.com است. Amazon.com به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به کار کرد، اما از آن زمان به بعد گسترش یافت و به یک پلتفرم تجارت الکترونیک قدرتمند تبدیل شد. Amazon.com از فناوری دیجیتال برای اتصال خریداران و فروشندگان و تسهیل معاملات استفاده می کند. نمونه دیگری از کسب و کار دیجیتال اوبر است.
مزایای کسب و کار دیجیتال
تبدیل یک کسب و کار به یک کسب و کار دیجیتال مزایای زیادی دارد. اثربخشی و کارایی سازمان ها را بهبود می بخشد. علاوه بر این، بهره وری را نیز افزایش می دهد. در زیر برخی از مزایای کسب و کار دیجیتال آورده شده است:
بهره وری را افزایش می دهد
خودکارسازی فرآیندهای دستی تأثیر زیادی دارد. به عنوان مثال، تصور کنید که یک بخش مونتاژ در صنعت خود را خودکار می کنید. اکنون، صفر تا حداقل نیاز به کار دستی برای کار در آن بخش خاص وجود دارد، زیرا همه چیز با کمک ربات ها انجام خواهد شد. بنابراین، فقط حداقل اشتباهات وجود خواهد داشت. جدای از آن، روند نیز سریعتر است.
هزینه های عملیاتی کمتر
هدف اصلی هر کسب و کاری صرفه جویی در زمان و هزینه است. انجام فرآیندها و وظایف دستی بسیار وقت گیر و نسبتاً کندتر از تکنیک های خودکار است. علاوه بر این، شما همچنین باید حقوق کارگران را به صورت ماهانه یا ساعتی بپردازید که این امر مستلزم پول زیادی است.
ثابت شده است که فرآیندهای ناکارآمد می تواند تا ۲۵ درصد از درآمد شرکت ها را متحمل هزینه کند. هنگامی که فرآیندها به صورت دستی انجام می شوند، احتمال اشتباهات بالاتری وجود دارد. در چنین مواردی، دیجیتالی کردن سازمان کارآمدتر و هزینه کمتری خواهد داشت.
یک واقعیت جالب در مورد دیجیتالی شدن این است که می تواند تا ۹۰ درصد از هزینه های عملیاتی شرکت ها را صرفه جویی کند.
کیفیت بالا و سازگاری
مزیت اصلی داشتن یک تجارت دیجیتال این است که می تواند تضمین کند که تمام عملیات ها به طور مداوم انجام می شوند. خروجی هایی با کیفیت بالا ارائه می دهد.
به عنوان مثال، خودکارسازی بخش خدمات مشتری، اطلاعات و پشتیبانی باکیفیت را برای مصرف کنندگان آن بخش فراهم می کند.
کیفیت
مفهوم نهایی کسب و کار دیجیتال ما ساده به نظر می رسد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که کیفیت کلیدی است که تغییرات بزرگ ایجاد می کنید. اغلب ما به خاطر نوآوری در نوآوری غرق می شویم. اما این به کسب و کار شما ارزش اضافه نمی کند. اگر فرآیندهای جدید شما کیفیت را افزایش نمی دهد، باید در استراتژی خود تجدید نظر کنید.
مولفه های کسب و کار دیجیتال
برای دیجیتالی کردن یک کسب و کار، برخی از اجزای اساسی وجود دارد که کسب و کار باید از آن برخوردار باشد. بیایید ببینیم آنها چه هستند:
- هوش مصنوعی
نام دیگر هوش مصنوعی artificial intelligence (AI) است. یکی از کارآمدترین روش ها در کسب و کارهای دیجیتالی محسوب می شود. این به سازمان ها کمک می کند تا خواسته های مشتریان را پیش بینی کنند، خروجی ها را سریعتر پیش بینی کنند، و غیره را تشخیص دهند و دلایل آن را محاسبه کنند. همچنین مناسب ترین راه حل ها را برای هر مشکلی که پیش می آید ارائه می کند.
- اینترنت اشیا
نام دیگر اینترنت اشیا IoT است. می تواند به توسعه محصولات هوشمند کمک کند. همچنین ورود اینترنت ۵G به کسب و کارها کمک می کند تا سریعتر به اهداف خود برسند. همچنین به افزایش بهره وری فرآیندها کمک خواهد کرد.
- مهندسی دیجیتال
این فناوری نقشی حیاتی در تغییر سفرهای مشتریان دارد. همچنین نوآوری سریع را امکان پذیر می کند که به راه اندازی برندها و فناوری های جدید کمک می کند.
نمونه هایی از مشاغل دیجیتال محبوب
کسب و کار دیجیتال فقط یک روند دگرگون کننده برای شرکت های بزرگی مانند Home Depot و GE نیست. بسیاری از کسبوکارهای دیجیتال به صورت آنلاین شروع میشوند (و آنلاین باقی میمانند) با ۱۰۰ درصد فعالیتهایشان در فضای دیجیتال. کسبوکارهای دیجیتالی که فقط آنلاین هستند، اغلب هزینههای راهاندازی پایینی دارند و میتوانند به سرعت برای پاسخگویی به خواستههای بازار مقیاس شوند، که آنها را به انتخابی محبوب هم برای کارآفرینان با تجربه و هم برای کارآفرینان نوپا تبدیل میکند.
فروشندگان در Etsy، پلتفرم محبوب تجارت الکترونیک که کالاهای دست ساز را ارائه می دهد، نمونه رایجی از روند تجارت دیجیتال است. Etsy در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که ۹۷ درصد از صاحبان مشاغلی که در پلتفرم خود به فروش میرسانند، کسبوکار خود را از خانه اداره میکنند و بیش از ۷۵ درصد آنها به صورت تکنفره بودهاند. علیرغم اینکه به عنوان یک “کسب و کار خرد” در نظر گرفته می شود، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای دیجیتال موفق در Etsy می گویند که این تنها شغل آنهاست – حدود ۳۲ درصد از فروشندگان.
سایر مشاغل دیجیتال محبوب عبارتند از:
- رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا
- طراحی وب سایت
- خرده فروشی آنلاین (شرکت های پوشاک، نانوایی های آنلاین، کتابفروشی ها و غیره)
- رها کردن حمل و نقل
- مشاوره صنعت
- برنامه ریزی عروسی
- دستیاران مجازی
نمونه های جهانی
همانطور که همه چیز مربوط به دیجیتالی شدن و کسب و کار دیجیتال را مورد بحث قرار دادیم، اجازه دهید نمونه هایی را برای درک واضح این مفهوم ببینیم:
نتفلیکس: این یک نمونه عالی از کسب و کار دیجیتال است که از تجارت الکترونیک به تجارت دیجیتال تبدیل شده است. در آن روزگار، نتفلیکس دیویدیها را به فروشگاههای خردهفروشی عرضه میکرد و مردم نیز آنها را میخریدند. با این حال، با شروع فناوری های جدید، نتفلیکس می تواند خود را به یک تجارت دیجیتال تبدیل کند. مردم این کار را راحتتر میدانند زیرا به آنها اجازه داده میشود بدون نیاز به خرید سیدی یا دیویدی ویدیوها را به صورت آنلاین پخش کنند. اکنون، آنها می توانند هر فیلم یا برنامه تلویزیونی را بسیار راحت تماشا کنند.
Uber: اوبر یک فناوری حمل و نقل است که به کاربران خود اجازه می دهد از مکانی به مکان دیگر سوار شوند. اوبر از فناوری GPS برای مکان یابی کاربران استفاده می کند و آنها را تا فاصله معینی به هر مکانی که نیاز دارند می رساند. تاکسی ها، خودروها و غیره تحت uber اداره می شوند. اکثراً صاحبان وسایل نقلیه می توانند خود را برای ارائه خدمات Uber به مسافران خود ببندند. حتی تحویل غذا از طریق اوبر امکان پذیر است. اوبر پایگاه مشتری عظیمی دارد و در بسیاری از کشورها بسیار موفق است.
دیزنی: دیزنی قبلاً یک تجارت سنتی بود که اخیراً به دیجیتال تبدیل شده است. تجربه کاربران را بهبود می بخشد. دیزنی خدمات زیادی ارائه می دهد. این یک سایت پخش، یک پارک موضوعی، یک شرکت تولید فیلم و غیره است.
رشد اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال با سرعتی بی سابقه در حال رشد است. در سال ۲۰۱۶، برآورد شد که ارزش اقتصاد جهانی ۱۱٫۵ تریلیون دلار است که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ به ۱۹ تریلیون دلار افزایش یابد. این رشد تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله افزایش محبوبیت خرید آنلاین، گسترش دستگاه های تلفن همراه و … رشد اقتصاد اشتراکی با افزایش روزافزون کسبوکارها به صورت آنلاین، برای شرکتها مهمتر میشود که حضور دیجیتالی قوی داشته باشند.
اقتصاد دیجیتال در سالهای اخیر افزایش یافته است زیرا کسبوکارهای بیشتری فعالیتهای خود را به صورت آنلاین انجام میدهند. این روند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله افزایش دسترسی به اینترنت، افزایش تعداد مصرف کنندگانی که به صورت آنلاین خرید می کنند، و سهولتی که کسب و کارها می توانند با آن حضور دیجیتالی راه اندازی و راه اندازی کنند، هدایت می شود. نتیجه این است که اقتصاد دیجیتال اکنون تریلیون ها دلار ارزش دارد و انتظار می رود در سال های آینده رشد کند. این رشد تأثیر عمیقی بر نحوه عملکرد مشاغل دارد و نحوه عملکرد اقتصاد را تغییر می دهد.
عناصر متداول یک تجارت دیجیتال
کسب و کار دیجیتال شرکتی است که از فناوری های دیجیتال به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مدل کسب و کار و عملیات خود استفاده می کند. بسیاری از کسبوکارهای دیجیتال، شرکتهای دیجیتالی هستند، اما حتی کسبوکارهای سنتی نیز از فناوریهای دیجیتال برای ایجاد ارزش جدید برای مشتریان و سهامداران خود استفاده میکنند. عناصر حیاتی یک کسب و کار دیجیتال عبارتند از:
- یک مدل کسب و کار مشتری محور که ارزش را به روشی جدید یا متفاوت به مشتریان ارائه می کند.
- سازمانی چابک که می تواند به سرعت به تغییرات بازار یا نیازهای مشتری پاسخ دهد.
- فرهنگ داده محور که از داده ها برای هدایت تصمیم گیری استفاده می کند.
- تمرکز بر ایجاد یک تجربه عالی برای مشتری.
تجارت دیجیتال در مقابل کسب و کار الکترونیکی
در قرن بیست و یکم، بسیاری از کسب و کارها برای گسترش پایگاه مشتریان خود و حفظ رقابت به روش های دیجیتال روی آورده اند. طبق تعریف، کسب و کار دیجیتالی ایجاد طرح های کسب و کار جدید با محو کردن دنیای دیجیتال و فیزیکی است. در مقابل، تجارت الکترونیک از اینترنت برای انجام معاملات تجاری بین شرکت ها و مشتریان استفاده می کند. کسب و کار الکترونیکی شامل بازاریابی، فروش، خدمات مشتری و همکاری با شرکای تجاری است.
چگونه یک تجارت دیجیتال موفق بسازیم
با مزایای بسیار زیادی برای راه اندازی یک تجارت دیجیتال، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید: چگونه شروع کنم؟
چه کسب و کار سنتی خود را وارد دنیای دیجیتال کنید یا یک شرکت را از ابتدا راه اندازی کنید، در اینجا پنج نکته برای کمک به شما برای ایجاد یک کسب و کار دیجیتال موفق وجود دارد.
خودکار
کسب و کارهای دیجیتال یک چیز مشترک دارند: آنها همه چیز را خودکار می کنند. چرا وقت خود را برای انجام کارهای روزمره ای که هوش مصنوعی می تواند برای شما انجام دهد تلف کنید در حالی که می توانید آن زمان را صرف رشد کسب و کار خود کنید؟ فرآیندهای خود را بررسی کنید و تا جایی که ممکن است شروع به خودکارسازی کنید.
تیم خود را آموزش دهید
مردم اساس هر کاری هستند که انجام می دهید. روی ارتقاء مهارت تیم خود سرمایه گذاری کنید تا آنها با استفاده از فناوری جدید احساس اطمینان کنند. آنها به شما کمک میکنند تا با رشد کسبوکارتان راههای جدیدی برای پذیرش فناوری بیابید.
۳٫چابک بمان
تحول دیجیتال زمان بر است و چابک ماندن یکی از مفاهیم اساسی تجارت دیجیتال است. با ایجاد تنظیمات خرد در استراتژی کسب و کار دیجیتالی خود، محصول نهایی رضایت بخش تری خواهید داشت. تحول خود را به طور مکرر ارزیابی کنید و تا جایی که می توانید داده ها را جمع آوری کنید تا به شما کمک کند تصمیمات بلندمدت درستی بگیرید.
در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنید
شما می توانید کارآمدترین سازمان را در جهان داشته باشید، اما اگر مشتری نداشته باشید هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. روی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هوشمند برای سازمان خود سرمایه گذاری کنید. تیم بازاریابی خود را در مورد بهترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای بازار امروز آموزش دهید، از بهینه سازی SEO گرفته تا مدیریت رسانه های اجتماعی و فراتر از آن.
- از بزرگ شدن نترسید
کسبوکارهای دیجیتال فضای زیادی برای رشد دارند، بنابراین چشمانداز خود را خیلی پایین نگذارید. نمی توان گفت این فناوری جدید شما را به کجا می برد.
بهترین روش برای ایجاد یک کسب و کار دیجیتال
تجارت دیجیتال اصطلاحی است که به مشاغلی اطلاق می شود که برای انجام عملیات روزانه خود به فناوری های الکترونیکی متکی هستند. این می تواند شامل استفاده از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات، تکمیل تراکنش ها و مدیریت امور مالی آنها به صورت آنلاین باشد. در سالهای اخیر، تغییری به سمت کسبوکارهای دیجیتال صورت گرفته است، زیرا مصرفکنندگان بیشتر و بیشتری برای خرید کالاها و خدمات به اینترنت روی میآورند. این روند تنها زمانی ادامه خواهد داشت که اینترنت در دسترس تر و کاربرپسندتر شود.
چالش های دیجیتالی شدن چیست؟
در زیر برخی از بزرگترین موانع دیجیتالی شدن ذکر شده است:
- فقدان چشم انداز شرکتی
- تغییر در توانایی های مدیریتی
- سیستم های قدیمی
- ناتوانی در آزمایش سریع
- فرهنگ ریسک گریز
- همکاری ناکافی و نامناسب بین خطوط کسب و کار و فناوری اطلاعات.
- عدم استعداد
- مزایای دیجیتالی شدن چیست؟
مزایای دیجیتالی شدن به شرح زیر است:
- خطا یا اشتباه کمتر
- چابکی افزایش یافته است
- فرآیندها را ساده کنید
- کاهش هزینه های عملیاتی
- بهره وری بالاتر
- افزایش شفافیت
- قابلیت اطمینان و حاکمیت
کسب و کار دیجیتال و دوره های آموزشی رادینو وب با هدایت دکتر علی اصغرقرائی می تواند برای سازمان ها و ارگان های کشور بسیار جذاب و مفید باشد
دیدگاهی در مورد “کسب و کار دیجیتال”